Formy fyzické ostrahy

Fyzická ostraha představuje lidově řečen „hlídání“ osob a majetku zkušenými pracovníky bezpečnostní agentury, kteří jsou vybíráni dle potřeb jednotlivých klientů. Tito pracovníci jsou ke své činnosti ostrahy důsledně vycvičeni a průběžně proškolováni, proto mohou reagovat, i pokud se změní podmínky či technické zázemí pro práci v bezpečnostní službě.

Přehled forem fyzické ostrahy:

Strážní služby


Strážní služby jsou vykonávány především ve:

  • vrátnicích,
  • obchůzkami objektů
  • případně obchůzkami objektů se psy

Pracovníci vykonávající tuto službu jsou nejen vyškoleni, navíc při nástupu k novému klientovi jsou u předních bezpečnostních agentur na potřebnou dobu pro zaučení doprovázeni zkušenou osobou.

  • Strážní slouží zpravidla ve firemních uniformách.
  • Trendem poslední doby je, že jsou obchůzky zaznamenávány čipovými kartami, následně jsou na základě dohody nasbírané údaje předávány objednavateli služby.
  • Strážní mohou být vybaveni zbrojním průkazem (zbraní) nebo hlídacím psem.

Recepční služby


Hlavní náplní recepčních služeb je evidence vstupu osob, ohlašování návštěv, přejímka zásilek, výdej klíčů, rezervace prostor, informační služby apod.

Kritérii pro tuto práci je:

  • dobrá schopnost komunikace
  • znalost cizího jazyka (dle požadavku klienta)
  •  spolehlivost
  • a další

Pořadatelské služby


Pořadatelské služby vyžadují těsnou spolupráci s pořadatelem akce. Jedná se například o

  • sportovní
  • kulturní
  • společenské akce

Práce pořadatelské služby při akcích spočívá především v zamezení vstupu nežádoucích osob na akci, navigaci vozidel návštěvníků na místa určená pro parkování, zajištění bezpečnosti osob na akci, zabezpečení prostoru a majetku proti poškození a krádeži, požární ochrany apod.

Pracovníci pořadatelské služby službu vykonávají dle objednávky klienta buď ve firemní uniformě, nebo ve společenském obleku.

Osobní stráž


Ke službě osobní stráže (bodyguard) jsou vybíráni pracovníci se zkušenostmi ze všech úseků strážní služby.

Jedná se o velice specifickou službu, kdy strážce musí být:

  • vysoce psychicky a fyzicky zdatný
  •  ovládat jedno nebo více bojových umění
  •  umět zacházet se zbraní
  •  mít znalosti psychologie a práva

Posledně jmenované vlastnosti jsou obzvláště důležité, neboť může dojít k nenadálým událostem, kdy strážce musí okamžitě vyhodnotit situaci a adekvátně zasáhnout. Také je nutné společenské chování a znalost cizího jazyka. Opět dle požadavku klienta je přizpůsoben oblek strážce.

Zásahové jednotky


Zásahové jednotky jsou složeny z osob, které prošli všemi odděleními fyzické ostrahy. Úzce spolupracují s dispečery PCO (pult centrální ochrany).

Vyhodnotí-li dispečer na PCO krizovou situaci, je na členech zásahové jednotky, aby správným způsobem na místě vyhodnotili situaci, narušitele objektu a celý objekt zajistili a vyčkali příjezdu policie.

Externí bezpečnostní dohled


Externí bezpečnostní dohled je zabezpečení a ostraha objektů elektronicky. Jedná se o nainstalované kamery, rozmístěné na exponovaných místech.

Tato ochrana majetku však nepřináší okamžitý zásah proti narušiteli objektu. Určený prostor je pouze monitorován.

Napojení na PCO

V současné době je mnohem využívanější nejen u podniků, ale i obytných domů, napojení na pult centrální ochrany, tzv. PCO.

PCO je pod neustálým dohledem dispečera, který při narušení objektu vysílá zásahovou jednotku. Tato služba je klientům poskytována 24 hodin denně. Klienti on-line mohou sledovat aktuální výpisy ze svých objektů. Můžeme říci, že i dispečer se počítá do fyzické ostrahy.

Zajištění fyzické ostrahy


Obrátí-li se klient na bezpečnostní agenturu se žádostí o službu fyzické ostrahy, je dobrým zvykem, že s ním jsou projednány všechny možnosti zabezpečení jeho majetku či určených osob.

Výsledkem je písemná smlouva, která žadateli podrobně dokumentuje zajištění smluvené ochrany osob a majetku. Dále mu zaručuje spoluúčast při kontrolách plněných závazků apod.